Sivu: 1Sivu: 2Sivu: 3Sivu: 4Sivu: 5Sivu: 6Sivu: 7Sivu: 8Sivu: 9Sivu: 10Sivu: 11Sivu: 12Sivu: 13Sivu: 14Sivu: 15Sivu: 16Sivu: 17Sivu: 18Sivu: 19Sivu: 20Sivu: 21Sivu: 22Sivu: 23Sivu: 24Sivu: 25Sivu: 26Sivu: 27Sivu: 28Sivu: 29Sivu: 30Sivu: 31Sivu: 32Sivu: 33Sivu: 34Sivu: 35Sivu: 36Sivu: 37Sivu: 38Sivu: 39Sivu: 40Sivu: 41Sivu: 42Sivu: 43Sivu: 44HDL/LDL-suhde paranee. Monityydyttymättömät n-6 rasvahapot vähentävät LDL-kolesterolin pitoisuutta veressä itsenäisesti ja kun niillä korvataan ravinnon tyydyttyneitä rasvahappoja. Yleisin monityydyttymätön rasvahappo on linolihappo. Suositeltu määrä monityydyttymättömiä rasvahappoja (6–11 E %) ei vaikuta epäedullisesti HDL-kolesterolipitoisuuteen. Laajan ja vuosikymmeniä kestäneen tutkimusnäytön mukaan kovien rasvojen korvaaminen pehmeillä rasvoilla, erityisesti monityydyttymättömillä rasvoilla, pienentää sepelvaltimotaudin riskiä. Erään keväällä 2010 julkaistun meta-analyysin mukaan edellä mainituilla muutoksilla riski pienenee 20 %, mutta pitkäkestoisissa tutkimuksissa sepelvaltimotautiriski on pienentynyt jopa 45 %. kun saanti lähtötilanteessa on vähäistä. EPA ja DHA voivat suurina annoksina suurentaa jossain määrin veren LDL-kolesterolipitoisuutta. Niiden runsas saanti voi joidenkin tutkimusten mukaan heikentää diabeteksen hoitotasapainoa tai lisätä verenvuototaipumusta. Väestötutkimuksissa kalan runsaaseen syömiseen on liittynyt äkkikuoleman vaaran väheneminen. Sepelvaltimotautia sairastavilla kalarasvoja (EPA ja DHA) sisältävien valmisteiden käyttö on vähentänyt äkkikuolemia ja sydäninfarktin uusiutumista. Tämä saattaa johtua näiden rasvahappojen vakavia rytmihäiriöitä estävästä vaikutuksesta. Joissakin tutkimuksissa näiden rasvahappojen runsas saanti ravinnosta on vähentänyt myös uusien sydäninfarktien määrää. Runsas kalan rasvojen (EPA ja DHA) saanti ● pienentää veren triglyseridipitoisuutta ● vähentää verihyytymien (veritulpan) vaaraa ● saattaa vähentää rytmihäiriötaipumusta ● vähentää ja saattaa ehkäistä sydänperäisiä äkkikuolemia (myös alfalinoleenihapolla on todettu samaa vaikutusta) ja uusien sydäninfarktien ilmaantuvuutta ● pienentää aterian jälkeistä veren rasvapitoisuuden nousua (postprandiaalista lipemiaa) ● voi alentaa kohonnutta verenpainetta Kalassa on myös runsaasti D-vitamiinia ja kala sisältää vain vähän kovaa rasva. Kala useimmiten myös korvaa laadultaan kovempaa rasvaa sisältävää ruokaa. Kalan proteiinilla voi olla vaikutuksia terveyteen. Kalasta saatavat terveyshyödyt ovat suuremmat kuin niiden sisältämien vierasaineiden mahdolliset terveyshaitat, joita voi vielä minimoida syömällä vaihdellen eri kalalajeja. tutkimusnäyttö suosituksien pohjana N-3-sarjan rasvahapot Kasvikunnasta ja kaloista peräisin olevat monityydyttymättömät n-3-sarjan rasvahapot pienentävät veren triglyseridipitoisuutta ja vähentävät verihiutaleiden takertuvuutta. Niillä voi olla myös suoria valtimonkovettumistautia ehkäiseviä vaikutuksia, jotka ovat riippumattomia rasvahappojen vaikutuksista veren rasvapitoisuuksiin. Esimerkiksi ne vähentävät elimistön muodostamia tulehdustekijöitä. EPA:a ja DHA:a syntyy elimistössä myös alfalinoleenihaposta (ALA). N-3-sarjan monityydyttymättömät rasvahapot ovat useissa tutkimuksissa osoittautuneet sydänterveyden kannalta erityisen edullisiksi. EPA:n ja DHA:n runsas saanti saattaa alentaa verenpainetta. Vaikutus verenpaineeseen on selvempi silloin, 45
Sivu: 45Sivu: 46Sivu: 47Sivu: 48Sivu: 49Sivu: 50Sivu: 51