Sivu: 1Sivu: 2Sivu: 3Sivu: 4Sivu: 5Sivu: 6Sivu: 7Sivu: 8Sivu: 9Sivu: 10Sivu: 11Sivu: 12Sivu: 13Sivu: 14Sivu: 15Sivu: 16Sivu: 17Sivu: 18Sivu: 19Sivu: 20Sivu: 21Sivu: 22Sivu: 23Sivu: 24Sivu: 25Sivu: 26Sivu: 27Sivu: 28Sivu: 29Sivu: 30Sivu: 31Sivu: 32Sivu: 33Sivu: 34Sivu: 35Sivu: 36Sivu: 37Sivu: 38Sivu: 39erityiskysymykset: sydänterveyteen usein liitettyjä ravinto- ja ruokaaineita Alkoholi Erityisesti henkilöiden, joilla on ylipainoa, kohonnut verenpaine ja/tai suuri veren triglyseridipitoisuus, pitää välttää alkoholin käyttöä. Samoin jos sydämen vajaatoiminnan tai eteisvärinän syynä on runsas alkoholinkäyttö, alkoholin nauttimisesta pitäisi pidättyä kokonaan. Verenohennuslääkitykseen alkoholi saattaa vaikuttaa joko lääkityksen tehoa lisäävästi tai sitä vähentävästi. D-vitamiini D-vitamiinin yhteydestä sydän- ja verisuonitauteihin tarvitaan lisää tutkimuksia. D-vitamiinin nykyinen saantisuositus ei toteudu Suomessa. Valtion ravitsemusneuvottelukunta on ehdottanut, että D-vitamiinin määrää lisättäisiin jo ennestään täydennetyissä tuotteissa eli maitovalmisteissa ja margariineissa. 60 vuotta täyttäneille suositellaan D-vitamiinivalmistetta 20 mikrogrammaa/vrk ympäri vuoden. Folaatti ja homokysteiini Joissakin tutkimuksissa suurentuneiden veren homokysteiinipitoisuuksien on osoitettu olevan yhteydessä sydän- ja verisuonisairastavuuteen tai -kuolleisuuteen. Runsas folaatin, B12- ja B6-vitamiinin saanti alentaa veren homokysteiinitasoa, mutta ei ole havaittu vähentävän sydän- ja verisuonitautitapahtumia. Folaattia on runsaasti täysjyväviljassa, kasviksissa, hedelmissä ja marjoissa. Se tuhoutuu herkästi ruoanvalmistuksessa. Antioksidantit (beeta-karoteeni, E- ja C-vitamiini, seleeni ja flavonoidit) Monet väestötutkimukset osoittavat, että runsaaseen ravinnosta saatavien E- ja C-vitamiinien, beeta-karoteenin sekä flavonoidien saantiin liittyy alentunut sydän- ja verisuonisairauksien vaara. Useassa suuressa vuosia kestäneissä hoitotutkimuksessa vitamiinivalmisteista (esimerkiksi E-, A-, monivitamiini-, foolihappo-, B12- ja B6-valmisteista) ei kuitenkaan ole todettu olevan hyötyä valtimotautien hoidossa tai ehkäisyssä. Käytännössä antioksidantteja saadaan riittävästi monipuolisesta runsaasti kasviksia, marjoja ja hedelmiä sisältävästä ruokavaliosta. Kaakao, suklaa Suklaan mahdollisista positiivisista vaikutuksista sydänterveyteen ei ole riittävää tutkimustietoa. Suklaan energiapitoisuuteen ja kovaan rasvaan liittyvät ravitsemukselliset ja terveydelliset haitat ovat suklaata runsaasti nautittaessa merkittävämmät kuin sen mahdolliset polyfenoliyhdisteiden tuomat hyödyt. Suklaa on osalle väestöä merkittävä kovan rasvan lähde. Polyfenoliyhdisteiden säilyminen kaakaon ja suklaan teollisessa tuotantoprosessissa on myös epäselvää. Polyfenoleita saadaan myös muista lähteistä, kuten punaviinistä, teestä, hedelmistä ja marjoista. 40
Sivu: 40Sivu: 41Sivu: 42Sivu: 43Sivu: 44Sivu: 45Sivu: 46Sivu: 47Sivu: 48Sivu: 49Sivu: 50Sivu: 51